Wajar Ke Pendidikan Seks Di Sekolah?

tadi mase meronggeng di pesbuk, aku mendapat satu idea untuk direpekkan di sini. dia tulis kat status, 'boleh tak nak buat ulbs pasal pendidikan seks?'

pendidikan seks di sekolah bagi aku adalah seperti memberi pendedahan tentang alam perkahwinan. wah! gitu! okeylah. wajar ke nak tunjukkan kat budak darjah tiga tentang apa yang mak bapak diorang buat untuk dapatkang diorang? dan, cikgu mana yang nak mengajar subjek ni? kalau kata subjek ni bertujuan untuk mencegah, budak-budak yang dah buat seks tu tak kan lah diorang tak tahu yang seks tu boleh jadi anak? tak kan lah tak ada sesiapa yang bagi tahu diorang benda tu? sekolah mestilah cikgu ada sebut. lagilah yang sekolah agama tu. belajat munakahat, ilmu kahwin-kahwin. mestlah sekolah pernah buat ceramah tentang HIV ke, dadah ke, even ceramah sambutan Maal Hijrah atau Maulidurrasul. mestilah ada terselit-selit isu seks luar nikah dalam ceramah ustaz-ustaz tu. takkan lah budak umur 14 tahun tak tahu pasal seks dan hasilnya adalah anak. tapi kenapa masih buat?

sebabnya hanya satu. diasak oleh cinta. kan dah cakap cinta tu bahaya. boleh jadi baik boleh jadi jahat. kalau yang baik tu terus masuk meminag dan kahwin. sunnah nabi. dapat anak pun halal. at last, keluarga bahagia! kalau yang jahat pulak, seks luar nikah, buat kat rumah tumpangan murah, kalau ye pon buatla kat tempat yang grand sikit... tapi dah bagus kot buat kat hotel murah, sekurang-kurangnya adalah jugak katil. hikhik.. ok stop! lepastu dapat anak dibuang-buang. apelah salah budak tu. kucing yang tak nikah tu pon tak buang anak dia! mentang-mentang la korang boleh beranak sampai 50 kali,  suka hati jek la korang buang anak korang tu kan? fikir lain kali boleh dapat lagi kan? abes tu macam mana dengan orang yang tak bernasib baik sebagai seorang perempuan yang habiskan beribu-riban ringgit untuk dapatkan makhluk yang korang anggap sampah tu?

kalau korang yang jahil sangat tak tahu tu, seks luar nikah ni jugak boleh sebabkan penyakit.  ok. itu dah lebih spesifik lah. tapi ini yang basic thing. seks hasilnya adalah anak. budak darjah lima pon tahu la. back to the topic, kalau pendidikan seks dijalankan di sekolah, habis tu nak masuk pmr ke? spm? atau upsr? prackticle or ulbs nanti nak kena buat apa? cari pasangan lepastu buat seks? tapi ini semua terserah la. ada orang setuju, ada orang tak setuju. tepuk dada tanya selera. subjek seks ni ada baiknya bagi budak-budak yang faham objektif benda ni adalah untuk mencegah  dan ada buruknya bagi budak-budak yang degil. bila dah diajar mestilah nak mencuba kan? macam belajar sains kat sekolah masa darjah empat. buat eksperimen. macam best. balik rumah nak cuba buat lagi. pastu kena marah dengan mak sebab buat berkecah dapur. haha! macam pernah buat jek..