CARA-CARA MENCEGAH JERAWAT!

masalah paling besar kaum wanita terutamanya remaja-remaja yang baru nak naik tu, jerawat la...bila timbul jek satu, kecoh satu dunia! lebih teruk lagi ada yang sampai tak nak keluar rumah sampai la benda merah kadang-kadang hitam tu hilang. ada la sorang member ni, 2 hari tak datang sekolah. ingatkan demam ke apa la, rupe-rupenye ada jerawat! begitu besar impak yang dibawa oleh sang jerawat itu kepada hidup seorang makhluk perempuan!
ok, kt sini ade la sikit tips untuk mencegah benda alah tu tumbuh. cara-caranya,

  • cuci muka dua kali sehari. seelok-eloknya pagi and malam. pakai la clenser yang sesuai. janganla dah tahu muka tu berjerawat ada hati pulak nak pakai clenser untuk kulit kering. untuk pengetahuan semua, kulit berjerawat ni biasanya berminyak. cuma adalah beberapa ecxeption yang berkulit kering tapi ada jerawat. ye la, nobodies perfect kan... and, jangan tonyoh banyak-banyak clenser tu kat muka! tahu kn benda tu bahan kimia. so, benda tu boleh merosakkan.
  • next, hah! ini yang paling penting! jangan suka picit jerawat tu boleh tak?! hepp! biasa dia! tangan gatal. tau..jerawat tu memang jahat. nantu dia panggil, "picitlah aku...nanti cepat baik...pastu ilang...pastu jadik cantik!" no! jangan percaya cakap jerawat! tahu tak, kalau picit jerawat tu, nanti jadi parut dan hitam. nak ke macam tu??
  • rambut tu jaga. jangan biarkan ranbut meleleh-leleh kat muka. lagi-lagi yang ada fringe kt depan tu. kalau tak kemana-mana, dok rumah jek, clip jek la rambut tu tak pun pakai la head band. rambut ni mengeluarkan minyak untuk mengekalkan kelambapan dia. so, minyak yang kat rambut tu tak ada motif pun nak taruk kat muka! sebabkan pmples lagi ada...
  • makanan pun sesetangahnya boleh menyebabkan kulit tak cantik.so, elakkan la foods yang tak elok tu ya...nak ikutkan takak lahap kau tu memang la sedap. tapi bila da macam-macam tumbuh kat kulit, tak payah nak sebok baca benda ni ya...
  • jangan percaya kepada statement " bebas minyak", "oil free", "oil control" yang selalunya ada pada make up kan. sebab benda tu semua tipu. cuba fikir, mana ada cosmetic yang tak ada minyak sedangkan bahan asas nak buat benda tu jek da pakai oil! petroleum oil, lemak ikan paus, tu semua adalah bahan asas untuk membuat cosmetic yang u all tepek hari-hari tu. petroleun tu bukanlah yang kau tarok kat kereta tu...adalah stage petroleum tu..stage berapa pun aku tak berapa pastilah...kesimpulannya, kalau nak pakai make up tu, pakaila...tak ada sape nak marah.tapi, kne la rajen bersihkan muka tu. ini tak. balik jek penat-panat, dengan make up sedepa, terus terlentang atas katil. esok pagi, tengokla ada benda tak dijemput kat muka u all. haha..
  • hindari hair spray atau gel atau apa-apa sekalipun benda-benda untuk rambut ni kena pada muka! itu adalah bahan kimia berbahaya!
  • tampat tidur yang tak bersih (bukan kotor ye, tak bersih jek...) pun bole menyumbang kepada jerawat. rajinla sikit..ape ni anak dara pemalas. nanti tak ada orang masuk meminag tau!(ceh, ayat mama) bersihkan tempat tidur anda paling pemalas pun seminggu sekali la. seelok-eloknya 2-3 hari sekali. sebenarnya, banyak makhluk-makhluk halus kat celah-celah bantal,cadar,selimut korang tu. lagi-lagu teaddy bear busuk yang pakwe korang bagi 2 tahun lepas yang tak pernah cuci tu!itu adalah bacteria. bacteria sangat berbahaya kepada kulit.
ada sesetengah orang yang jerawat ni dah sebati dalam hidup dia. nenek dia, mak dia dan seluruh keturunan dia memeng berjerawat. itu dah tak boleh nak buat apa lah. tapi kita still boleh kawal. dengan cara:
  • beli ubat dari doktor! haa...kan senang. pergi jek klinik ke hospital ke pakar kulit lagi bagus. mintak la ubat jerawat. tapi, kenalah rajin pakai ubat tu, jadikan dia sebagai rutin seharian.
  • tak payah nak pakai make up tebal-tabal sampai cover semua jerawat tu. itu akan membuatkan jerawat lebih aktif dengan kehadiran minyak dari make up tu dan menggalakkan lagi pertumbuhan jerawat. cukuplah sekadar pakai powder jek...ataupun compact. and! and! as i said before, rajin cuci muka!!
NAK CANTIK MACAM NI TAK??