Manusia Hanya Merancang, Allah Yang Menentukan

setiap hari kita akan berfikir apa rancangan untuk hari esok. atau apa rancangan untuk minggu depan, bulan depan atau tahun depan. tetapi rancangan manusia tidak akan terlaksana tanpa izin-Nya.

setiap manusia diberikan peluang untuk hidup di bumi Allah ini buat sementara waktu. kita akan kembali kepadanya apabila tiba saatnya. dan apabila seruan itu datang, tiada siapa dapat menahan. kita patut rasa bertuah dan bersyukur dapat hidup berkongsi suka dan duka dengan orang-orang yang disayangi. orang-orang di sekelilingnya tidak tahu bila masanya akan tiba. dan kenangan itu adalah yang paling penting. kenangan bersama keluarga, teman-teman, dan mereka yang disayangi.

dan setiap kali aku bersujud kepada-Mu, tidak terhenti pengucapan rasa syukur ku. aku bersyukur dikurniakan akal yang baik, tubuh badan yang sihat, keluarga yang harmoni, teman-teman yang memahami, nikmat yang melimpah ruah dan peluang yang berharga. tetapi kenapa aku sering mempersiakan setiap peluang yang datang itu? aku tidak kuat. aku hanya insan yang lemah dan tidak dapat lari dari kekhilafan.

setiap dugaan yang datang bertandang dalam hidupku, aku hadapi dengan tabah. hanya satu yang aku percaya, setiap yang diduga pasti akan ada kebaikan untuknya. hikmah yang tersirat itu aku tunggu walau beribu tahun lagi datangnya.  setiap air mata yang menitis setiap kali menyahut seruanmu, membawa seribu penyesalan. aku bingung. adakah lagi waktu untukku? hargailah mreka yang masih ada disekeliling kita. siapa tahu mungkin hari esok sudah tidak ada untuknya?

jika sudah tiba waktu untuknya, tempatkanlah dia disisi orang-orang yang beriman. amin ya rabbal alamin...