Personaliti mencerminkan diri

feyqa maria adalah remaja biasa. typical. aku buat benda bodoh, aku buat benda pandai, kadang-kadang idea macam evil genius kadang-kadang hampeh betul. annoying, buat orang marah, sakit hati, rasa macam nak tumbuk muka kau dah biasa dah. apa lagi? tapi aku masih ada personaliti tanpa perlu meniru sesiapa. tipulah kalau aku cakap aku tak pernah nak jadik macam si polan itu si polan ini. polan tu pon bukanlah jiran aku. maybe scha al-yahya atau blake lively.

copy cat. ini adalah satu masalah yang besar dalam kalangan budak-budak sekolah macam aku ni. berdasarkan pemerhatian aku, ada ramai orang yang suka tiru meniru. terang-terangan pulak tu. si peniru mungkin tak sadar tapi yang ditiru tu mulalah rasa "bitch, stole my look!" at the same time bangga kan ada orang nak tiru.

 kat facebook tu banyaklah jugak aku tengok orang-orang yang meniru. terutamanya gambarlah kan. apa lagi. sejibik-sejibik dia tiru gambar orang tu. kalau tarok sebelah-sebelah memang sama betullah! dari segi posingnya, editingnya, dan sebagainya. tapi tak kan lah aku nak taruk gambarnya dekat sini kan. saya masih seorang blogger yang profesional dan tidak menjatuhkan maruah orang. ecewwah!

ini aku bukan cakap pasal aku sorang. aku pon pernah beberapa kali kena. tapi ramai lagi mangsa-mangsa yang aku kenal terdiri daripada kenalan dan sahabat handai. apa yang bagus sangat meniru ni? orang semua tahulah kau meniru. lagipon, orang yang kau tiru tu bagus sangat ke? situasi ni dah biasa lah kan, si a tak suka pada si b. tapi si a ni tanpa sedar banyak gila tiru style si b ni. apekebendalah!! kau dah tak suka dia tu tapi apa yang dia tu buat kau ikut. belakang kemain kutuk sebakul. tak malu ke? hah! ni yang wa nak emo ni!

sebab itulah personaliti itu adalah penting. kalau suka tiru, copycat lah personaliti kau. orang semua boleh kenal kau dengan personaliti itu. lama-lama orang kenal dengan nama lain. contoh: eh, tu sssss kan? ssss yang mana satu? alaaaa..... ssss yang copycat tu. ooo... ssssss copycat! cakaplah sssss copycat! hah! anda nak jadi seperti itu?? mestilah tak nak kan. jadi, mulai dari saat ini, carilah personaliti.

jika anda seorang yang tiada personaliti dan dull, itu juga personaliti sebenarnya. dah personality engkau macam tu, nak buat macam mana kan? aku juga sebenarnya seorang yang tidak terlalu obses pada gaya. aku tak ada gaya yang specific. aku cuma up-to-date.mengiku peredaran zaman. macam kawan aku tu, dia suka vintage, "avant garde", rock. baguslah tu. dia tahu apa yang dia nak. kalau aku pulak, aku prefer simple. tapi aku suka yang glamor, black tapi chic, cool dan urban. so, aku tahu apa yang aku nak. aku tak suka pakai apa yang orang pakai. nampak orang pakai skirt, aku pon nak pakai skirt. orang pakai legging warna-warni esok aku pon pakai. that so uncool!